perjantai 27. syyskuuta 2024

sinulle, joka rikoit minut

On hetkiä, jolloin muistan elävästi sen kaiken mitä silloin vuosia sitten tapahtui. Onneksi aika on tuonut tilaa unohdukselle sillä en aina jaksaisi kantaa sitä taakkaa, jonka laskit hartioilleni tuona syksyisenä päivänä. Elämä oli jo muutenkin raskasta. Olin yrittänyt sinnitellä aivan liian kauan. Sinnitellä läpi koulupäivien ja iltojen, joiden tyhjyyden täytin uppoutumalla kirjojen kuvitteellisiin maailmoihin ja nukkumalla kaiken sen kivun pois toivoen, ettei minun enää koskaan tarvitsisi tuntea mitään. Toisinaan ajattelen, että ehkä sinäkin olit omalla tavallasi rikki. Särjetty. En vain tiedä miksi tai että kuka sen sinulle teki.

En ole osannut antaa anteeksi, vaikka sitäkin olen tehnyt sellaisille ihmisille, jotka pilasivat yhden kokonaisen vuoden elämästäni. Näin yhden heistä joskus sattumalta kaupungin hämyisellä kadulla. Vaihdoin heti toiselle puolelle ja toivoin, ettei hän tunnistaisi minua. Päästessäni viimein seuraavasta kulmauksesta toiselle kadulle, mieleeni tuli ajatus, että ehkä heissäkin oli mennyt joskus jotain rikki. Annoin mielessäni anteeksi ja toivoin, että vielä jonain päivänä he katuisivat sitä mitä tekivät minulle. Se olisi isoin anteeksipyyntö, jonka he voisivat tehdä.

Tulen muistamaan sinut aina siitä illasta. Sateesta ja pimeydestä, joka lankesi sen tuppukylän ylle. Sillasta, jolla seisoin ja katselin sen alla virtaavaa vettä, joka kuljetti ruskansävyisiä lehtiä mukanaan. Sen pienen hetken elämä ei tuntunut elämisen arvoiselta. Vain sen pienen hetken.

Mielessäni pyöri sinun sanasi, jotka olivat viimeiset minulle kirjoittamasi sanat, jotka koskaan luin. Ainoat, jotka tulen koskaan muistamaan. Huomaan miettiväni, että tietäisitpä miten iso vaikutus yhdellä lauseella voi olla. Jos olisit silloin tiennyt, ehkä mitään sellaista ei olisi päässyt tapahtumaan.

Sinä rikoit minut. Rikoit sen pienen lapsen, jonka hymy kuihtui vuosiksi pois. Rikoit sen teinin, joka lakkasi uskomasta parempaan huomiseen. Rikoit minut ja sait minut uskomaan, etten enää koskaan löytäisi niitä osia itsestäni takaisin.

Sitä aikaa ei enää koskaan saa takaisin. Ei, vaikka pyytäisit anteeksi tuhansia kertoja tai lupaisit, etten enää koskaan kuule sinusta sanaakaan. Sitä ehjää minua ei enää ole, eikä tule olemaan.

4 kommenttia:

Jos postaus herätti ajatuksia, ni kommaa mulle jotain ❤